Turnauksen järjestäminen
Jos FC Ruskon Pallon joukkueista joku haluaa järjestää oman turnauksen, ohjeet turnauksen järjestämiseen ovat seuraavanlaiset:
1. Päättäkää toimihenkilöiden kanssa/vanhempainpalaverissa, mikä olisi mahdollinen päivä turnaukselle. Kannattaa selvittää ettei lähistöllä ole saman ikäluokan turnauksia samalle päivälle/lähiaikoina. Se yleensä karsii osallistujia jos samalle päivälle/lähipäiville osuu turnauksia lähiseudulle.
2. Selvitä onko Ruskon kenttä vapaa kyseiselle päivälle minkä olette valinnut: marko.ahlas@hotmail.com. Kun päivä on selvinnyt, käy varaamassa buffetkoppi kopissa olevassa muovitaskussa olevassa kalenterissa. Toistaiseksi ei ole olemassa mitään sähköistä kalenteria.
3. Kerää googlettamalla kyseisen ikäluokan joukkueiden yhteystietoja mille aiotte turnauksen järjestää. Esim. järjestätte turnauksen P2011-ikäluokalle - selvitä googlesta sen ikäluokan P11 joukkueenjohtajien (ja valmentajien) sähköpostiosoitteet ja tallenna ne omiin yhteystietoihisi esim nimellä "turnauskutsut". Mitä useammalle joukkueissa kutsu menee, sen paremmin ne reagoivat kutsuun. Jojot kun eivät aina ehdi reagoimaan kaikkiin sähköpostissa tuleviin kutsuihin.
4. Miettikää turnauksen osallistujamäärä, montako joukkuetta pystytte ottamaan mukaan. Esim. 8 joukkueella saa kaksi 4 joukkueen lohkoa, 10 joukkueella kaksi 5 joukkueen lohkoa jne. Onko yksi lohko, kaksi lohkoa vai miten? Montako peliä haluatte per joukkue? Kuinka pitkiä pelit ovat? Kuinka monta minuuttia tämän ikäinen voi pelata päivän aikana?
Huom!! Muistakaa, että leikkimaailmassa ei saa laskea sarjataulukoita ja sijoituksia.
5. Pohtikaa, onko mitalimäärä esim 15/joukkue. Tuleeko osallistujamitalit, annatteko 1, 2 ja 3 sijoille pokaalit (juniori-ikäiset), palkitsetteko tsempparipelaajat (1/joukkue). Nappulaikäisillä on ollut tapana antaa osallistumismitalit kaikille (n.1e/mitali). Tilatkaa mitalit ja pokaalit ajoissa. Pelaajaluettelo on hyvä pyytää esim 2vk ennen turnausta niin tämän perusteella pystytte myös tilaamaan tarkan mitalimäärän eikä niitä mene paljoa hukkaan.
6. Asioiden selvittyä lähettäkää turnauskutsut yhteystiedoissanne oleville joukkueille. Turnausten kutsujen lähettäminen kannattaa aloittaa n. 4-6kk ennen turnausta. Aluksi ei kannata ihmetellä jos ei ilmoittautumisia heti tule. Kannattaa lähettää kutsua n.3-4vk välein. Yleensä ilmoittautumisia tulee enemmän vasta lähempänä turnausta. Päättäkää myös viimeinen ilmoittautumispäivä. Koska turnaukseen osallistuminen vahvistetaan maksamalla turnausmaksu, päättäkää ja ilmoittakaa myös sekin päivämäärä.
7. Pikkuhiljaa joukkuemäärän selvittyä päättäkää onko turnauksessa buffetin lisäksi arpajaiset, pallotutkaa tms oheistoimintaa. Ruskon kht:n vieressä on maksuton liikennepuisto, sinne on reilua olla yhteydessä aiemmin ja infota että turnaus on tulossa (liikennepuisto ei ole avoinna sunnuntaisin). Hyvää yhteistyötä olisi, että turnauksen ajaksi joku järjestävän joukkueen taustahenkilöistä menisi avuksi liikennepuistoon, koska siellä on turnauksen aikana väkeä huomattavasti normaalia enemmän. Liikennepuistossa kun on työllistetty kunnan nuoria niia ison osallistujamäärän takia tarvitsevat siellä järjestävän joukkueen apua.
8. Buffetvastaava suunnittelee turnauksen menekin ja jakaa
Hyvä järjestelyväline on excel-taulukko, mihin jokainen pystyy merkkaamaan mitä voi tuoda/milloin voi olla buffetissa tms. Excel-taulukon muokkaamiseen annetaan takaraja, ja ne jotka eivät ole takarajaan mennessä ilmoittautuneet, heille merkitään joku työ. Esim makkaroiden/kahvin/sinapin ja ketsupin tms tuominen jos eivät pääse paikalle. Joukkueen yhteiseksi hyväksi toimii kaikki perheet ja joukkueen toimihenkilöillä on oikeus laittaa kaikille jotain työtehtävää yhteisen varainkeruun toteuttamiseksi. Tässä kohtaa on hyvä alkaa selvittää ketkä pääsisivät pelinohjaajiksi.
9. Kun jojo/turnausvastaava on saanut ilmoittautumiset joukkueilta, hän tarkistaa että kaikki ovat turnausmaksun maksamalla vahvistaneet osallistumisen. Jojo myöskin tekee laskelman paljonko mitaleita tarvitaan ja tilaa ne parhaaksi näkemästään paikasta. Buffetvastaava hoitaa omaa hommaansa ja mahdollinen turnausvastaava omaa hommaansa. Turnausvastaava myöskin varaa Ruskotalolta pukuhuoneet käyttöön jos haluavat/sää on huono. Muista selvittää kunnan kanssa myös, milloin ovet ovat auki tai onko niihin joku koodi ja muista infota turnauksen joukkueita mahdollisesta koodista ajoissa. Pelinohjaajat on hyvä vielä varmistaa tässä vaiheessa. Jojon/turnausvastaavan on hyvä myös tilata turnaukseen tarvittava määrä vihreitä kortteja Palloliitolta.
10. Ennen kuin turnauspäivä koittaa, turnausvastaava selvittää kuka rakentaa kentät, minkä kokoiset maalit on milläkin kentällä, montako kenttää rakennetaan. Myös WC-kyltit ja pukuhuoneiden nimeämiset pitää hoitaa. Huom!! Jos varaat Ruskotalolta pukuhuoneet, samassa varauksessa on salin varaus. Muista laittaa kyltit pukuhuoneisiin ettei salin puolelle saa mennä!! Samalla, kun turnauspäivä lähestyy, niin tietää jo mahdollisesti millainen keli on tulossa. Meneekö viileällä ilmalla enemmän makkaraa/hodaria, mihin aikaan turnaus on, kuumalla menee jäätelöä.. Jos turnaus on lounasaikaan, menee makkaraa. Jos aamupäivällä, lähtevät kotiin syömään turnauksen jälkeen.. Jos iltapäivällä/illalla, ovat jo syöneet.. Suunnitelkaa hyvin menekki ja myynti. Vanhemmilta ikäluokilta saa hyvin neuvoja. Tulostakaa ajoissa otteluohjelmat sekä väestönsuojan seinään että kentän laidalle mielellään A3-kokoisena. Lähettäkää ne myös joukkueille. Tulostakaa niitä valmiiksi A4 kokoisina joukkueille jaettavaksi.
11. Turnauspäivänä. Varatkaa roskiksia riittävästi kentän reunoille - säästätte aikaa siivouksessa. Katsokaa buffetkopin käytön säännöt seuran sivuilta. Koppia käyttää myös pesäpalloilijat. Muistakaa kenttien numerointi! Itse turnauspäivänä kaikki menee omalla mallillaan jos taustatyöt ovat kunnossa. Pelinohjaajat on paikoillaan, buffetissa riittävästi myytävää, henkilöitä myymässä, info/EA-pisteessä info toimii.Aloittakaa päivä toivottamalla joukkueet tervetulleiksi joko infopisteellä tai kokoontumalla päivän aluksi keskiympyrään tms. Jos osa aloitaa pelit klo 8.30 ja osa 9.00, niin ensimmäinen satsi voi kokoontua keskiympyrään ja seuraavat voi esim pyytää klo 8.50 kentän päätyyn ja pitää siinä tervetuliaispuhe. Joukkueet tuntevat olevansa tervetulleita jos heidät toivotetaan henkilökohtaisesti tervetulleiksi.Info on tärkeää!
12. Turnauksen jälkeen.
Kun turnauksessa alkaa pelit päättymään, joukkueet kannattaa pyytää jo päivän aikana tulemaan viimeisen pelin jälkeen "infopisteelle" missä jaetaan osallistumismitalit ja joukkueiden tsempparit. Siinä joku järjestävän seuran edustaja (yleensä jojo) pitää lyhyen puheen ja kiittää kuluneesta turnauspäivästä ja antaa puheenvuoron joukkueen valmentajalle joka jakaa tsempparipalkinnon. Hyvä vinkki on jakaa varsinkin pikkunappuloille esim "3e lahjakortti buffettiin", pari vihreää korttia ekstrana tms niin, että saavat palkittua useamman pienistä pelaajista. Se on pienille pelaajille todella tärkeää. Tsempparipalkintoja kun on vain yksi per joukkue.
13. Turnauksessa mukana olleet vanhemmat ja toimihenkilöt
varmistavat että kenttä tulee siistiksi, väestönsuoja siistiksi, ovet ja portit on kiinni, maalit paikoillaan ja kaikki muutenkin ok seuraavia käyttäjiä varten. Turnaukset ovat kivoja tapahtumia ja joukkueen pelaajia ja vanhempia yhteen tuovia tapahtumia.
Seura lämpimästi suosittelee turnauksien järjestämistä!